reklama

Čo má spoločné škrečok a básnička alebo ako prekonať bezmocnosť

Dostali ste sa niekedy do situácie, keď vám zavolá priateľ/priateľka a dlho vám rozpráva a vysvetľuje svoju bezvýchodiskovú situáciu a prepadá sa do bezradnosti až depresie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nečaká ani od vás riešenie, možno iba povzbudenie. No vy cítite, že čokoľvek by ste povedali, vyznelo by ako klišé alebo by slová odleteli skôr, akoby nabrali výšku, lebo nevážia nič. Cítite s ním/s ňou, no neviete čo robiť.

Zaujalo ma riešenie, ktoré navrhuje populárna režisérka a scenáristka v knižke Urobím všetko, čo sa dá. Nečakane požiada priateľku:

„Napíš mi básničku!“

Keď jej pípla sms s jednoduchou veršovačkou, pobavene si ju čítala vytušiac, že priateľka práve šplhá zo zradného bahna sebaľútosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citujem:

„Na zúfalstve je najhoršie to, že často vzniká z bezmocnosti a činí nás ešte bezmocnejšími. Nie je nič horšie než pocit, že sa už nedá nič urobiť, len zatvoriť oči a držať ako u zubára. Básnička – akokoľvek infantilná – nás niečo robiť prinúti. Ak sa predsa len rozhodnete hľadať rým na slovo netopier, hrabete sa z najhoršieho.“

Samozrejme to môže byť hocičo iné, čo nás nabáda niečo urobiť.

Odporúčam prečítať si jej krátke, ale trefné príbehy, ktoré nás nenásilným spôsobom nútia zamýšľať sa nad životnými pravdami.

S takouto ľahkosťou v odhaľovaní jednoduchých právd, avšak odbornejším spôsobom som sa stretla v knižke Konec prokrastinace (chorobné odkladanie povinností) od Petra Ludwiga. Hoci ma trochu zneisťovali anglické pojmy, oslovili ma jednoduché príklady. Napríklad ten o škrečkovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výskumníci robili pokus so škrečkom. Keď škrečka zavreli do skleneného pohára a prikryli vekom, snažil sa vyskakovať, aby sa vyslobodil. Po čase, keď sa mu to nedarilo, jeho skoky boli menej intenzívne, až to napokon vzdal. Keď potom veko odstránili, škrečok sa už o nič nepokúsil. Uveril tomu, že sa to nedá.

Podobne ako slon. Keď je malý a priviažu ho reťazou ku kolu o nohu, snaží sa najprv vyslobodiť. Lenže je ešte príliš slabý, aby ju pretrhol. Keď sa mu to nedarí, prestane to skúšať. Keď narastie, má na nohe stále tú istú reťaz, ktorú by zvládol odtrhnúť, ale už sa o to nepokúša, lebo uveril, že to nejde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor radí, ako sa dostať zo „škrečka“( keď nevieme ako ďalej po neúspechu, ktorý nás paralizuje):

  • Zvýšiť orientáciu na budúcnosť

  • Zvýšiť orientáciu na pozitívnu minulosť

  • Hrubá čiara („Úspešný človek nie je ten čo nepadá, ale čo vie najrýchlejšie vstať.“)

  • Naplánovať si konkrétne veci, ktoré budem robiť

  • Vykročiť vpred

Nedávno sa ma ktosi pýtal, prečo som šla pracovať von.

Odpovedala som popravde:

„Núdza ma prinútila.“

Prekvapila ma reakcia:

„Veľa ľudí je v núdzi, no nerobia nič, ale vy ste mali odvahu niečo s tým urobiť.“


 

Daniela Nemčoková

Daniela Nemčoková

Bloger 
  • Počet článkov:  125
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som obyčajná žena-matka veľkej rodiny. Zoznam autorových rubrík:  detivieraosobné príbehypríbehy inýchsocializmuspostrehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu