reklama

Zlaté ruky

„Bennie, keď vieš čítať, môžeš sa naučiť prakticky všetko, čo chceš. Dvere do sveta sú otvorené ľuďom, ktorí sú ochotní čítať.“ Toto počúval svetoznámy americký neurochirurg čiernej pleti Ben Carson od svojej mamy často.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nepáčilo sa mu, že sa musí zriecť televízora, že ho núti do učenia a čítania. No neskôr sa mu to zapáčilo a priviedlo k veľkej kariére.

Benjamín Carson sa narodil v Detroite, v černošskom gete. Otec od nich odišiel, keď mal osem rokov. On aj jeho brat Curtis to znášali ťažko, matka svoje problémy pred deťmi tajila. Vychovávala ich sama v chudobe. No dala im pevné základy do života. Povzbudzovala ich stále k lepším študijným výkonom a bola neoblomná. Naučila ich prísnosti voči sebe, ale zároveň k láskavosti k iným a k pokore.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa mu posmievali v škole pre oblečenie, nechcela to riešiť, lebo podľa nej je aj tak dôležitejšie, čo má človek vo vnútri. Tak aj sama žila. Napokon, keď pri dospievaní videla, že to Bena trápi, našetrila mu na nové moderné oblečenie, aby ho potešila a nikdy sa nezmienila, čo ju to stálo námahy a práce navyše. Mala viacero zamestnaní.

Veľmi ma zaujala knižka s názvom „Zlaté ruky“, ktorú píše alebo diktuje sám uznávaný odborník, kde sa zdôveruje čitateľom o svojej ceste nahor. Okrem svojho detstva a študentských rokov hovorí o svojich prípadoch z praxe, ktoré prežíval veľmi osobne. Väčšinou sa mu výborne darilo, no keď malý pacient zomrel (bol detským neurochirurgom), plakal spolu s rodičmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stal sa súčasťou operačného tímu, ktorý po prvý raz oddelil siamské dvojčatá, spojené hlavičkami. Stalo sa tak 5. Septembra 1987 po 5-mesačnej príprave v nemocnici Johna Hopkinsa v Baltimore. Bol to veľmi medializovaný prípad. Operácia trvala 19 hodín a bola úspešná.

Úprimne obdivujem jeho odvahu pri prekonávaní prekážok. Porovnávam ju so s tou svojou. V duchu počujem povzbudivé slová blízkych: „To zvládneš, si predsa bojovníčka!“ Ja im na to odpoviem: „Som, ale s roztrasenými kolenami!“

Prekážky ma vždy tajomne priťahovali. Pri ich prekonávaní som si zvyšovala sebavedomie. Túžila som sama sebe dokázať, že sa to dá. A ak sa to aj nepodarí, aspoň som to skúsila. A každá takáto skúsenosť ma posúva dopredu. A na nudu sa teda ozaj nemôžem sťažovať, pretože je stále čo zlepšovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spomeniem jeden príklad zo základnej školy. Matematika mi nikdy nerobila problémy. Pri zmene učiteľa v siedmej triede, som však schytala niekoľko pätoriek pri bleskovkách, neboli mojou silnou stránkou. Bola som čistá jednotkárka, tak som si pred polročným vysvedčením chcela známku z matiky opraviť. Učiteľ, čo nás učil, sa nenamáhal so skúšaním, používal výlučne písomky. „Ak chceš odpovedať, tak z celého polročného učiva,“ povedal. Potom vytiahol zákernú otázku zo začiatku školského roka, na ktorej ma nachytal a poslal si sadnúť. Viac sa so mnou nebabral a pokazil mi tak vysvedčenie. Mne sa to zdalo nespravodlivé a plakala som. Potom som sa rozhodla, že „ja mu to ukážem“ a odvtedy som sa poctivo venovala matematike tak, že ak sme mali dvadsať písomiek, tak ja som mala dvadsať jednotiek a odovzdávala som medzi prvými. Na konci roku mi teda musel dať jednotku. Mne sa vtedy matematika zapáčila a do konca základnej školy som už inú známku ako jednotku nedostala. Najviac ma priťahovali príklady zo zbierky úloh, ktoré boli označené hviezdičkou. Tie sme mohli ale aj nemuseli vyriešiť, lebo boli mimoriadne ťažké. Po vyriešení takého príkladu som bola na seba hrdá. A ten pocit bol skvelý. Akoby som vyhrala maratón alebo olympiádu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Ben Carson nám okrem vlastného príkladného života zanechal aj tzv. THINK BIG (odvaha robiť veľké veci). Citujem:

T – TALENT

Každý človek má nejaký dar. Rozvíjaj svoj talent a využi ho v povolaní, pre ktoré sa rozhodneš. Iba tak niečo dokážeš.

T – time – ČAS

Ak dodržiavaš dohodnutý čas a robíš svoje úlohy v stanovenom čase, dokazuješ svoju vierohodnosť a ľudia sa na teba spoľahnú. Uvedom si, aký význam má čas. Nauč sa nepremárniť ani okamih. Správne využitie času tiež patrí k talentom, ale dá sa to aj naučiť.

H – hope – NÁDEJ

Nešír okolo seba pesimizmus, chmúrne vízie do budúcnosti. Od života môžeš očakávať aj dobré veci – zameraj sa na ne, vyhľadávaj ich.

H – honesty – ČESTNOSŤ

Keď sa dopustíš nečestnosti, dopúšťaš sa jej aj druhý raz, aby si zakryl následky tej prvej. Hovoriť pravdu ti uľahčí život.

I – insight – VNÍMAVOSŤ

Načúvaj ľuďom, ktorí už získali skúsenosti. Pouč sa z ich chýb, aby si ich nezopakoval. Čítaj Bibliu a kvalitnú literatúru. Dobré knihy rozvíjajú vnímavosť a otvárajú ti nové sféry poznania.

N – nice – LÁSKAVOSŤ

Buď láskavý k všetkým ľuďom, vrátia ti to. Vyžaduje to menej energie než grobianstvo. Navyše uľahčí a spríjemní to život tebe aj ostatným.

K – knowledge – ZNALOSTI

Znalosti otvárajú bránu do sveta nezávislosti, nádeje, splnených snov a plánov do budúcnosti. Keď získaš vo svojom odbore hlbšie znalosti než väčšina ostatných, staneš sa nenahraditeľným. To ti potom umožní, aby si sám rozhodoval o svojom osude.

B – books – KNIHY

Zdôrazňujem, že učenie z kníh má väčšiu hodnotu ako pasívne počúvanie prednášok či sledovanie televízie. Pri čítaní zapájaš mozog, pracuješ so slovami a na ich základe vytváraš vlastné myšlienky a závery. Stať sa dobrým čitateľom si vyžaduje tréning. Intelekt sa rozvíja pomaly a postupne čítaním, premýšľaním a formovaním vlastného názoru na problematiku.

I – in-depth learning – štúdium do hlbky

Dôsledný študent si uvedomuje, že znalosti (nie nabiflované) sa musia stať pevnou súčasťou jeho vnútorného sveta, aby pomocou nich lepšie pochopil realitu. Taký prístup si vyžaduje, aby študent získal dobrý základ a vedomosti si stále prehlboval.

G – God – BOH

Nech sa už staneš čímkoľvek, počítaj vo svojom živote s Bohom. Nikdy sa ho nevzdávaj.


Ak si uvedené zásady zapamätáte a naučíte sa z nich ťažiť, nič na svete vám nezabráni dosiahnuť to, pre čo sa rozhodnete.


 


 

Daniela Nemčoková

Daniela Nemčoková

Bloger 
  • Počet článkov:  125
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som obyčajná žena-matka veľkej rodiny. Zoznam autorových rubrík:  detivieraosobné príbehypríbehy inýchsocializmuspostrehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu