reklama

Akú cenu má jedno dieťa?

Keď sa ma niekto opýta, prečo mám toľko detí, odpoviem žartom: „To mám aj za tých, čo nemôžu alebo nechcú mať deti."... No nikdy predtým som sa nezamýšľala nad tým, či sa dá cena dieťaťa vyjadriť peniazmi alebo majetkom. Až kým som neprišla na návštevu k jednym príbuzným, ktorí už roky túžili po dieťati...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (265)

Bolo to v čase, keď naše štyri deti boli ešte dosť malé. Spomínaní manželia práve dokončili stavbu svojho domu. Sprevádzali nás po dome, pretože sme ho ešte nevideli, bývame totiž od nich dosť ďaleko. A hoci mali krásny veľký dom a hneď dve detské izby - boli prázdne... A tak sme aspoň na pár dní oživili tento dom detským džavotom... Domáca pani sa s deťmi hrala, mojkala si ich... ale najviac si obľúbila to najbacuľatejšie a najpokojnejšie dieťa - ako sa hovorí - také na „zjedenie"...

Keď sme sedeli pri stole a rozprávali sme sa, deti sa pri nás hrali... Prišla reč na to, že aj ja by som chcela takýto dom, aby sa mali deti kde hrať... veľký dvor, záhradu... Vtedy táto príbuzná povedala:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ty túžiš po dome, ja po dieťati, vymeň jedno dieťa za dom! Veď ti ostanú ešte tri..."

Bolo to povedané položartom, ale do mňa akoby udrel blesk:

„Čože? Dieťa za dom? Nikdy!"

Jej túžba po dieťati musela byť veľká, keď také niečo vyslovila...

Spomenula som si na túto príhodu spred rokov práve teraz, keď sme boli u nich opäť na návšteve. A ako je to teraz? Nie, nemám dom, ale som bohatá, lebo mi pribudli ešte dve deti. A bohatá je aj ona, lebo detská izba neostala prázdna. Osvojili si chlapčeka z domova, ktorému dávajú svoju lásku... A som trochu dojatá, keď počujem, ako im hovorí „mama" a „otec", hoci vie, že tí jeho skutoční rodičia síce žijú, ale oňho nestoja...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobnú ponuku sme dostali ešte raz od iného bezdetného páru, keď sme čakali po 8 rokoch naše piate dieťa. Spomenula som si na túto udalosť a povedala som im: „Takí bohatí nie ste, aby ste si ho mohli dovoliť..." (U mňa je cena môjho dieťaťa nevýčisliteľná)

Neviem, prečo si niekto myslí, že dieťa je ako tovar. A že keď je ich veľa, strácajú na svojej hodnote...

Veď každé jedno sme hladkali ešte cez bruško, každé jedno som v bolestiach priviedla na svet, každé jedno som dojčila dňom i nocou, učila chodiť, rozprávať... Každé (okrem najmenšej) som priviedla za ruku prvý raz do školy, učila písmenká... Každému som odpovedala na ich nekonečné detské otázky... Každému som chodila na ich školské vystúpenia, venček, stužkovú...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedávno, keď som sa rozprávala s viacdetnou matkou, tá mi povedala: „Ľudia mi hovoria, že keď mi jedno dieťa odíde, ostanú mi ešte ďalšie... To je síce pravda, ale si neuvedomujú, že tú bolesť z odlúčenia budem musieť prežívať viackrát ako oni..."

Daniela Nemčoková

Daniela Nemčoková

Bloger 
  • Počet článkov:  125
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som obyčajná žena-matka veľkej rodiny. Zoznam autorových rubrík:  detivieraosobné príbehypríbehy inýchsocializmuspostrehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu